25 års tro tjeneste i kampen i mod manuelle palleløft
Majbritt startede i 1998 som Salgs- og Marketingassistent hos PALOMAT®. Siden 2008 har hun stået i spidsen for afdelingen og drevet den til den succes, den er i dag.
En særlig tak til bedstemor
Har din bedstemor haft en stor indflydelse på din karriere og dit arbejdsliv? Det har hun for Majbritt Svane, Area Manager hos PALOMAT®. Faktisk kan hun takke hende for at være der, hvor hun er i dag.
En kold vinterdag i 1998, fortalte Majbritts bedstemor nemlig om en stillingsannonce fra BILA, og sagde: ”De søger sådan en som dig, Majbritt”. Majbritt søgte stillingen, men i lang tid hørte hun ingenting. En dag, hvor hun sad og blundede lidt i lænestolen, ringede telefonen pludselig. Det var Jan Bisgaard, BILAs direktør. Han ville gerne tale med hende om jobbet som Salgs- og Marketingassistent for PALOMAT®. Majbritt var i tvivl, men efter lidt overvejelser valgte hun at tage af sted – og hun har ikke set sig tilbage siden.
Det stod nemlig hurtigt klart, at det var et spændende job med masser af muligheder.
”Da jeg startede for 25 år siden, var vi 28-30 ansatte – og i PALOMAT var vi kun mig og en tekniker, som brugte 10% af sin tid på PALOMAT®. At være en del af den udvikling, som BILA har gennemgået de sidste 25 år, har været enormt spændende.”
- Majbritt Svane, Area Manager PALOMAT®.
Bedstemor havde altså uden at vide det, fundet den helt rette hylde til Majbritt.
”Jeg har nok aldrig helt vist, hvad jeg ville. Ikke haft en forkromet karrieredrøm. Det er bare kommet hen ad vejen. Spurgte du mig som nyuddannet, om jeg skulle arbejde med eksport og forhandlersalg, havde jeg sagt nej – men i dag kan jeg ikke forestille mig, at arbejde med andet. Jeg har aldrig kedet mig i dette job, og jeg kan ikke mindes én eneste dag, hvor jeg ikke har glædet mig til at komme ind på kontoret.”
Fra lukningstruet til bragende succes
Ser man på PALOMAT® i dag, er forretningen en bragende succes. År efter år sættes der ambitiøse mål – og år efter år indfries de.
Sådan har det dog ikke altid været. I starten af 10’erne var der modvind i sejlene, og en kort overgang overvejede bestyrelsen, om det var bedst bare at lukke afdelingen.
Det gjorde de heldigvis ikke. Tværtimod satte de alle sejl ind – denne gang måtte det briste eller bære.
”2012 er et år, jeg særligt husker. Det var året, hvor vi for alvor satsede butikken. Vi lancerede PALOMAT® Greenline, vi oprustede på salgsfronten og skruede op for marketing. Det var også i 2012, at vi begyndte at holde forhandlermøder og tage på messe. 2012 var et skelsættende år. Mange havde måske valgt, at dreje nøglen om og satse på noget andet – men vi havde en grundlæggende tro på, at vores produkt ville gavne ude i produktionsvirksomhederne. Så i stedet gik vi all in.”
- Majbritt Svane, Area Manager PALOMAT®.
Og det gav pote. I dag sælges PALOMATs pallemagasiner over hele verden, og hvert år vokser både teamet, målsætningerne og omsætningen.
Atypisk forhandlertilgang
Spørger man Majbritt, hvorfor PALOMAT® har fået den succes, den har i dag, skyldes det særligt det store globale forhandlernetværk.
”Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at en stor del at succesen skyldes vores dygtige og dedikerede forhandlere. De har i den grad hjulpet os med at vinde indpas på den internationale scene, ved at introducere vores produkt på deres markeder og bidrage til brandingen af PALOMAT®.”
- Majbritt Svane, Area Manager PALOMAT®.
At få succes med forhandlersalg kan være svært, men ifølge Majbritt skyldes deres succes en måske lidt atypisk tilgang – eller i hvert fald en tilgang, der har været forud sin tid.
”Vi har altid haft høje forventninger og stillet store krav til vores forhandlere. Vi ser dem som vores forlængede arm; en kollega, vi desværre ikke ser dagligt på kontoret, men som stadig er en lige så stor del af holdet, som vi selv er. Nogle mener, vi er for ”pushy”, og det er okay. Så er vi bare ikke det rette match. Til gengæld kan forhandlerne også forvente en masse af os. Vi står klar med salgssparring, marketingressourcer, fælles arrangementer og teknisk support.”
Ud over forhandlerne, skyldes succesen selvfølgelig også PALOMAT® teamet; salg, support og marketing, som har sin daglige gang på Mors.
”Det skal være sjovt at gå på arbejde. Og det må man sige, det er det hos os. Det er skønt at se, hvordan vi hjælper og motiverer hinanden hver eneste dag. Vores produkt er som sådan ikke unikt, men det er vores setup til gengæld. Vi kan sælge til hele verden, selvom alle sidder samlet i en lille bygning på Mors. Og dét hjælper os i hverdagen. På denne måde kan vi understøtte og motivere hinanden, til at skabe resultater sammen med forhandlerne.”
En del af inventarlisten
I de sidste 25 år er det ikke kun PALOMAT®, der har udviklet sig. Det har Majbritt også.
”Vi er gået fra at være et team på 2 til et team på 25. Det har selvfølgelig også stillet krav til mine evner som leder. Jeg har blandt andet lært at tage den svære samtale, selvom det aldrig er sjovt. Og så har jeg haft stort fokus på, hvordan jeg kan uddanne sælgerne til at motivere vores forhandlere."
Heldigvis har hun haft gode læremestre – og Majbritt er heller ikke for stolt til at bede om hjælp, hvis hun ikke selv kunne løse opgaven.
”Jeg har måske en tendens til at blande mig i ting, jeg synes er spændende, og påtage mig opgaver, jeg ikke nødvendigvis er gearet til. Til gengæld er jeg heller ikke bleg for at spørge om hjælp. Heldigvis har jeg et fantastisk team, som støtter mig og bakker op om alle mine skøre idéer.”
Og hvad med fremtiden?
Svaret kom prompte, da hun blev stillet det spørgsmål:
”Jeg er ikke færdig,” smiler hun, og med et glimt i øjet tilføjer hun ”Jan [Bisgaard, Direktør for BILA] plejer at drille mig med, at jeg er en fast del af inventarlisten. Det skal han passe på med, for den har man det med at smide ud. Det håber, jeg selvfølgelig ikke, jeg bliver. Jeg elsker mit job, og er slet ikke færdig med at sælge PALOMATer. Vi er jo først lige begyndt.”
Publiceret maj 2023
Kontakt os
Vi sidder klar til at svare på dine
spørgsmål samt tage en uforpligtende
snak om mulighederne for at optimere
pallehåndteringen i din virksomhed.
Send en besked eller ring til os på
+45 9669 4710